Icelands palmoljefilm har mött stark kritik - och hyllningar

Reklamen mot palmolja förbjöds – därför är den snart mest sedda filmen ändå

Filmen som bannades från tv – men fick global uppmärksamhet.

Brittiska livsmedelskedjan Iceland vill att vi har en jul fri från palmolja i år. De har själva tagit bort produkter med palmolja från butikernas hyllor och bytt ut ingrediensen mot något annat i sitt egentillverkade sortiment. Och under hashtagen #nopalmoilchristmas samlar de fakta, initiativ och recept.

För att upplysa kunderna och påverka konsumenterna att handla produkter utan palmolja gjorde de en tecknad reklamfilm där skådespelerskan Emma Thomson berättar en saga.

Reklamfilmen bannades dock från media. Orsaken sades först vara för att annonsen var ”för politisk” men anledningen är att organisationen Greenpeace är inblandad i projektet, skriver bland annat The Independent. Det framgår inte i filmen vilket blir missvisande i reklamsammanhang och Clearcast, med uppdraget att bevaka brittisk reklam, tog beslutet att ta bort den.

Iceland själva lade ut den på sin facebooksida med uppmaningen att få folk att protestera mot förbudet att visa den. Nästan 690 000 delningar senare har den kanske fått betydligt mer spridning än om den stannat kvar i lokala tv-kanaler. Bara på youtube har den setts över 10 miljoner gånger.

670 000 personer har också skrivit på en protestlista mot beslutet att inte visa filmen på tv. Clearcast har samtidigt kritiserats hårt för sitt beslut att ta bort filmen. De har fått stänga ner sina sociala medier och plocka bort bilder och information om sin personal på sin sajt på grund av hat- och hotstormar.

Produktionen av palmolja får stora konsekvenser för människa och miljö. Läs mer om palmolja på naturskyddsforeningen.se

Mer från oss på Baaam: