I reklamfilmen får huvudpersonerna se hur lång tid kvar de har tillsammans. Nu kan du göra samma uträkning!

Ruaviejas reklamfilm får världen att gråta - och boka en resa hem till jul
I reklamfilmen får huvudpersonerna se hur lång tid kvar de har tillsammans. Nu kan du göra samma uträkning!
I reklamfilmen får huvudpersonerna se hur lång tid kvar de har tillsammans. Nu kan du göra samma uträkning!
Den spanska likören Ruavieja är varkens så god eller stark att den framkallar tårar. Ända har bolagets fyra minuter långa (spanska) reklamfilm snart fått 15 miljoner människor att gråta.
Den virala succén är signerad Madridbaserade reklambyrån Leo Burnett och har titeln ”Tenemos Que Vernos Más”, fritt översatt: ”Vi måste träffa varandra mer”.
Det tydliga temat applåderar våra mänskliga möten med nära och kära, som ju ofta blir bortprioriterade eller avbrutna av annat, inte minst tekniken. Initiativtagarna ville belysa det ironiska i att tekniska hjälpmedel underlättar för att hålla kontakten och att kommunicera – men minskar också behovet att ses i verkliga livet.
I filmen intervjuas personer i olika relationer: vänner, systrar och en mamma med sin son. Allihop får svara på frågor om hur ofta de ses.
Baserat på deras ålder och antal fysiska möten per år används sedan en algoritm för att räkna ut hur mycket tid framåt de får spendera tillsammans.
Resultatet chockar dem alla.
Sedan den släpptes i november har den ursprungliga versionen av filmen visats mer än 12 miljoner gånger på YouTube och genererat betydligt fler visningar i sociala medier. Nu har också en räknare på engelska lanserats, så nyfikna tittare kan få ett eget estimat på hur mycket tid de har kvar att spendera med vänner och familj.
Hur mycket tid har ni på er? Gör testet här!
Kampanjens algoritm och statistiken som presenteras i filmen är baserade på data från spanska National Institute of Statistics, Interactive Advertising Bureau och olika branschstudier om teknikanvändning.