Ny studie: Det finns tre typer av selfietagare

Varför tar du selfies? Ny forskning visar att det finns tre olika typer av selfietagare, och motiven bakom är mer komplexa än vad du tror.

Läs mer: Snart kan du betala – med en selfie

Människor har målat, fotograferat och på andra sätt avbildat sig själva hur länge som helst, men det är först efter lanseringen av telefoner med kamera på framsidan som uttrycket ”selfie” tog fart och blev en permanent del i vårt ordförråd. Det har uppfunnits selfie-sticks, mobilskal med det perfekta selfie-ljuset och forskning har till och med visat att selfies gör dig mer självsäker.

Men varför tar vi selfies? Vilka motiveringar ligger bakom? Svaret är mer komplext än ren narcissism, det visar en ny studie från Brigham Young University. Enligt studien, som publicerades i tidskriften Visual Communication Quarterly, finns det tre olika typer av selfietagare. I studien fick 46 deltagare ta ställning till olika påståenden om varför de tar selfies och sedan rangordna dem efter vad som bäst stämmer in på dem till vad som minst stämmer in.

Svaren analyserades av forskarna som delade upp selfietagarna i tre kategorier: en kommunicerar genom sina selfies, en skapar en sorts självbiografi och en agerar som en självpublicist.

Kommunikatören använder selfies för att skapa engagemang och diskussion bland sina vänner och följare. Ett exempel på den här typen av selfies är ”jag-har-röstat-selfies” som var populärt i USA under presidentvalet. För de är det viktigt med en kommunikation som går åt båda håll.

503 Service Unavailable

Den andra typen av selfietagare använder bilderna för att skapa sin egen självbiografi. För de är selfies ett verktyg för att dokumentera viktiga händelser i sina liv och bevara minnen. De vill fortfarande att andra ska se deras selfies, men till skillnad från kommunikatörerna så är feedbacken från andra inte det viktiga.

Självpublicisten är nog den typen som de flesta tänker på när det handlar om varför vi tar selfies, men egentligen är den här gruppen den minsta i studien. Självpublicisterna vill marknadsföra sig själva och älskar att dokumentera varje del av sitt liv. Genom den här dokumentationen hoppas de ge en positiv bild av sig själva och sina berättelser. Exempel på den här typen av selfietagare är Kardashian-systrarna, Taylor Swift och Katy Perry, menar forskarna.

Även om studien är väldigt liten och resultaten bör tas med en nypa salt så är det lätt att känna igen de olika kategorierna av selfietagare i sin vardag – eller hur?

Läs även:
Forskning: Därför borde du ta fler selfies
Hennes viktiga bröstselfie kan rädda liv
Selfietrenden: Därför posar kändisar med fingret vid munnen

Foto: @kyliejenner, IBL