Urban Outfitters i trubbel efter thigh gap-reklam

Urban Outfitters tvingas radera en reklambild från sin brittiska hemsida i dag, då den enligt reklamombudsnämnden bryter mot landets policy mot ”missledande, skadande eller förolämpande reklam”.

Anledningen till att bilden tas bort är att flera upprörda konsumenter hört av sig till nämnden, på grund av modellens tydliga ”thigh gap”, det vill säga utrymmet mellan hennes lår. Modellen ska enligt nämnden vara för smal, och kunna bidra till ett ohälsosamt ideal samt skapa ätstörningar och kroppsfixering hos unga kvinnor.

– Vi anser att modellen är väldigt smal och noterade särskilt att det fanns en stor glipa mellan låren, och att hennes lår och knän var ungefär lika breda, står det i reklamombudsnämndens utlåtande om kampanjen.

– Vi vet att Urban Outfitters målgrupp är unga människor, och ansåg därför att en så underviktig modell skulle kunna få deras publik att tro att de idealen är något man bör uppnå, om man ska bära Urban Outfitters kläder. Därför beslutade vi att annonsen var oansvarig, står det vidare i rapporten.

Företaget Urban Outfitters menar däremot att modellen inte är underviktig eller ohälsosam, och säger istället att modellen är naturligt smal och lång.

Källa