H&M lanserar nya varumärket /Nyden – här är allt vi vet

H&M lanserar ett helt nytt varumärke under namnet /Nyden. Kollektionerna är riktade till millenials och vi har designsamarbeten att vänta. Här är allt vi vet hittills.

 
 
Annons
 
 
 
 

Texten uppdateras löpande.

Några månader in i 2017 presenterade Hennes och Mauritz sitt nya varumärke Arket, som under hösten har slagit upp butiker och onlinehandel i Europa. Nu lanserar klädjätten ytterligare ett varumärke.

Annons

Den nya satsningen går under namnet /Nyden och vänder sig till millenials. Det avslöjar New York Magazines The Cut i en längre intervju med Oscar Olsson, en av grundarna bakom varumärket.

Läs mer: Här öppnar Arket sin första butik i Sverige

Oscar Olsson har varit verksam på H&M sedan 2013 och har den senaste tiden ansvarat för ett team som fick i uppgift av klädjätten att förutspå hur konsumtionsmönstret kommer se ut i framtiden. Det blev grunden till /Nyden.

/Nyden beskrivs som prisvärd lyx och varumärket ska inte följa trender eller säsonger. Med satsningen hoppas H&M tilltala konsumenter som värderar trovärdighet, äkthet och personlighet.

Namnet är en lek med de svenska orden ”ny” och ”den” och snedstrecket i loggan ska symbolisera att vi har designsamarbeten att vänta. Först ut är skådespelerskan Noomi Rapace och tatueraren Doctor Woo, berättar Oscar Olsson.


Det verkar inte som att /Nyden i ett första skede kommer öppna fysiska butiker. Kläderna kommer istället i huvudsak säljas via e-handel och pop up-events.

För den som vill följa /Nyden redan nu finns både ett nyhetsbrev att signa upp sig på, samt ett Instagram-konto vid namn Wearenyden att följa.

H&M är fortfarande väldigt hemlighetsfulla kring planerna och när det nya varumärket lanseras är ännu okänt.

Passa på att uppdatera dig om vårmodet 2018: Allt om säsongens hetaste trender

Foto: IBL

 

Annons