Oretuscherade modeller fick bikinimärkets försäljning att öka

Det var förra året som företaget Aerie beslutade att sluta retuschera sina modeller. Det ökade försäljningen markant.

För att göra skillnad i modebranschen valde bikini- och klädmärket Aerie under 2014 att sluta retuschera sina modeller och visa upp helt oretuscherade modeller. Kampanjen blev viral och hyllades av många – vilket också visar sig i försäljningen. Klädmärket har nämligen ökat sin försäljning markant efter beslutet.

Det var med kampanjen ”The real you is sexy” som folk fick upp ögonen för klädmärket. Deras primära målgrupp är unga tjejer i åldern 15 till 21 år – en målgrupp som också har visat sig älska initiativet, enligt företaget.

Aeries kampanj The real you is sexy gav resultat.
Aeries kampanj The real you is sexy gav resultat.

– Vi kände att tjejer är mer självständiga och starkare än någonsin i dag. Vi bara visste att kampanjen skulle gå hem hos den unga generationen, säger Jennifer Foyle, företagets talesperson, till Business insider.

– Vi hoppas att ArieReals tillväxt och framgång samt vårt budskap om positiv kroppsyn ska inspirera modeindustrin och utmana normer och blir mer inkluderande framöver, fortsätter hon.

Företaget ökade sin försäljning med 32 procent jämfört med förra året under första kvartalet av 2016.

Relaterat:
Hennes fotoserie hyllar plus size-kroppen (och ska skapa nya ideal!)
Den kurviga trenden är äntligen här
Jessica Lagergren om sina kurvor: ”Framhäv istället för att dölja!”

Foto: Aerie