
Så många miljoner betalade H&M för Kenzas Ivyrevel
I helgen rapporterade vi om att H&M verkar ha inlett ett samarbete med Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel. Nu är uppgifterna bekräftade.
I fredags möttes Kenza Zouitens bloggläsare av nyheten om att hennes klädmärke Ivyrevel lägger ner. ”Idag säger vi nämligen hejdå till kära gamla Ivyrevel”, skrev hon och fortsatte; ”Även om allt känns tufft just nu så försöker jag vara positiv, för nya äventyr väntar”.
Under lördagen kunde Baaam avslöja att flertalet uppgifter tydde på att H&M har gått in i Ivyrevel, eftersom två chefer från klädjätten numera sitter i Ivyrevels styrelse.
I dag bekräftar Dagens Media och Breakit att Baaams uppgifter stämmer, och att H&M har betalat sammanlagt 20 miljoner för en femtedel av Ivyrevel vilket också betyder att företaget är värderat till hela 100 miljoner kronor. Köpet ska ha gjorts under hösten 2015 enligt uppgifter från Bolagsverket.

– Vi är fortfarande ett självständigt märke. I slutändan gör vi våra egna val. H&M hjälpte oss med sin produktionsapparat och vi använde leverantörer från H&M Group. Alla de kreativa processerna är i Stockholm, sade Kenzas sambo Aleks Subosic tidigare i en text som var publicerad på Women’s Wear Daily. I texten stod det även att Ivyrevel kommer att nylanseras globalt den 7 april, men ännu är det oklart hur involverad Kenza och resten av originalgänget från Ivyrevel kommer att vara i nystarten.
Baaam har sökt Björn Magnusson, chef över H&Ms riskkapitalverksamhet, samt Dejan Subosic, delägare i Ivyrevel, men de har valt att inte kommentera uppgifterna.
Och slutligen – vi kan bara säga grattis till Kenza och resten av gänget på Ivyrevel för miljonregnet!
Läs även:
11 spännande fakta om Gucci som du inte har hört tidigare
Sex saker du inte visste om Louis Vuitton
Sju intressanta fakta om Chanel
Foto: All Over Press