Därför kan Rihannas nya smink göra skillnad i beautysverige

Kardashian-systrarna har fått konkurrens i skönhetsdisken. På fredag lanseras Rihannas sminkmärke Fenty Beauty – och hon gör redan många rätt.

Läs mer: Vilse i K-beauty-världen? Här är 10 produkter för nybörjare

En av årets mest hypade sminkkollektioner landar snart i butiker – Rihannas Fenty Beauty. Från och med den 8:e september finns produkterna att köpa via Sephora (ja, även den svenska). Exakt vilka produkter som ingår är fortfarande till stor del hemligt men i reklamen har både highlighters och läppglans synts.


Fenty Beauty har kallat sig själva för ”den nya generationen skönhet” och den första kampanjvideon är en fantastisk hyllning av mångfald. I videon syns Duckie Thot, Slick Woods, Halima Aden och flera andra rasifierade modeller med skimrande kindben och glansiga läppar. Enligt rykten ska kollektionen innehålla 40 olika foundationnyanser, något som även mångfalden bland modellerna i reklamen skvallrar om.

Då antalet märken i Sverige som erbjuder foundations i andra nyanser än ”beige” är orimligt få är det hög tid att bredda utbudet.

Reaktionerna på Twitter har varit minst sagt starka.

Foto: IBL, Fenty Beauty