Det är mycket prat om hur modeindustrin förmedlar och påverkar våra kvinnliga skönhets- och kroppsideal, men det pratas sällan om männen. Det vill Dressmann ändra med sin nya underklädeskampanj.
– Vi hoppas kunna bidra till att förändra den ensidiga bild av kroppar och kroppsideal som modeindustrin förmedlar. Vi vill få bukt med föreställningen att vissa kroppar är bättre, vackrare eller mer normala än andra. Vi vill helt enkelt visa att det inte finns en perfekt man, bara perfekta män, säger Dressmanns marknadsdirektör Knut Vidar Nilsen.
Tidningen Cafés modechef Daniel Lindström tycker att initiativet är lovvärt.
– Det är inte första gången vi ser varumärken använda ickemodeller, men det kanske är första gången vi ser det med killar. På ett sätt är det härligt med igenkänningsfaktorn. Männen ser charmiga och sympatiska ut till skillnad från modeller, säger han.
Men han är tveksam till att konceptet är framgångsrikt.
– Dressmann är ett kommersiellt bolag med målet att sälja så många kalsonger som möjligt. När jag ska köpa underkläder så vill jag se dem på en kropp som jag vill uppnå själv. Samtidigt så kanske de väcker mer uppmärksamhet än när man ser Justin Bieber på en Calvin Klein-affisch?
Vad tycker du om kampanjen?
Läs även:
Så ser det kvinnliga kroppsidealet ut i 17 olika länder
6 vanliga kvinnor testar att plåtas som Victoria’s Secret-modeller
Så ser idealmannen ut över hela världen (måste ses!)
Läs även:
Så ser det kvinnliga kroppsidealet ut i 17 olika länder
6 vanliga kvinnor testar att plåtas som Victoria’s Secret-modeller
Så ser idealmannen ut över hela världen (måste ses!)
Av: Rose-Marie Söderlund Foto: Peter Gehrke