”När kvinnor tjänar egna pengar blir de mer självständiga och driver samhällets utveckling framåt”

The Body shops nya kampanj stöttar kvinnors ekonomiska egenmakt
The Body Shop lanserar kampanjen Empower You Empower Her för att fira deras 25-åriga arbete med att stärka kvinnor i lokalsamhällen i Ghana.
”När kvinnor tjänar egna pengar blir de mer självständiga och driver samhällets utveckling framåt”
The Body Shop ingår samarbete med kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna och lanserar kampanjen Empower You Empower Her. Som en del i kampanjen har The Body Shop tagit fram en fair trade-producerad tygkasse och power pins, med budskapen ”Girls just wanna have fundamental human rights”, ”Empowered Women Empower Woman” och ”The Future is Equal”.
Produkterna finns att köpa i utvalda butiker, från och med i dag den 19 februari, och alla intäkter går oavkortat till Kvinna till Kvinnas projekt runt om i världen.

– Som ett feministiskt varumärke vars själva grund är att företag inte bara KAN utan SKA vara en kraft för positiv förändring i världen så är det egentligen självklart att teama upp med just Kvinna till Kvinna. Genom våra butiker pratar vi varje dag med engagerade kunder, många med ett högt intresse och engagemang i frågor som rör kvinnors rättigheter, säger Tanja Bruun, Head Of Marketing and Corporate Responsibility på The Body Shop.
Petra Tötterman Andorff som är generalsekreterare för Kvinna till Kvinna berättar att när kvinnor tjänar egna pengar blir de mer självständiga och driver samhällets utveckling framåt. De satsar på sin familj – på mat, kläder, sjukvård och skola för barnen.
– Att kvinnor får en egen inkomst gynnar därför alla. Vi är så glada över att The Body Shop väljer att lyfta den viktiga frågan om kvinnors ekonomiska egenmakt och stödja vårt arbete. Tillsammans kommer vi ett steg närmare vår vision om en jämställd värld där alla kvinnor makten över sina egna liv, säger Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare för Kvinna till Kvinna, säger hon.
Kvinna till Kvinna är en av världens främsta kvinnorättsorganisationer, en svensk organisation som arbetar för kvinnors rättigheter i 20 länder.
Organisationen bildades 1993 som en reaktion på våldet mot kvinnorna i kriget på Balkan, och arbetar sedan dess med att försvara och stärka kvinnors rättigheter. Kampanjen Empower You Empower Her uppmärksammar ett av de områden som Kvinna till Kvinna arbetar med: kvinnors ekonomiska egenmakt.
Tygkassen kostar 150 kronor och pins kostar 30 kronor.


Passa på att uppdatera dig om vårmodet 2019: Allt om säsongens största trender
Läs mer:
20 snygga vårjackor (under 800 kr!) som vill flytta hem till dig
Vårkappor 2019: 25 stilsäkra jackor från budget till lyx
20 stilsäkra trenchcoats vi vill bära så fort det blir vår
Den ultimata guiden till vårens snyggaste jeans
Hello, yellow! 20 fina plagg i vårens trendfärg gul
Vårjackor 2019: 30 trendiga köp i olika prisklasser
Moderedaktören tipsar: 10 riktiga pangköp under 500 kronor
Plisserat please! 20 trendiga kjolar till våren 2019
Jeansfrossa! Blekt denim är ett av vårens trendigaste material
Djurmönstrat är helrätt även våren 2019! 20 trendiga köp
Foto: The Body Shop