Annons

Determinate sportive girl doing stretching on the strret

 

Spana in vårens hetaste träningstrender (nej, vi tänker inte tjata mer om HIIT)

Vi står inför en ny vår och nya träningsmöjligheter. Här är fyra starka trender i träningsvärlden, väl värda att ha koll på.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Källargymmens comeback
En sak är säker, gymmet är så mycket mer än en plats att träna på. Idag använder många gymmet som (ännu en) identitetsmarkör och att söka sig till mer alternativa ställen än de konventionella kedjorna är hett. Räkna med att fler gym av studiokaraktär kommer poppa upp, även i mindre städer. Nischade träningsställen är nämligen grejen, för alla som är intresserade av en särskild träningsform, till exempel crossfit, pilates, bikramyoga eller boxning.

Annons

Och yes, källargymmet är tillbaka. Vi är många som vill ha det lite rough. Men framförallt grundar sig trenden i att vi gillar känslan att tillhöra en grupp, en särskild skara. På de mindre gymmen kan du lätt få känsla att tillhöra en familj, och det är peppande att träna med kompisar.
Men du kan förmodligen få samma känsla även på ditt alldeles vanliga Svensson-gym, de flesta erbjuder nischad träning i små grupper vilket ger samma sköna känsla.

Vandring
Som en motsats till högintensiva snabb-pass och svettiga källargym ser vi vandringstrenden växa i popularitet. Enligt en undersökning utförd av Svenska Turistföreningens (STF) kommer just vandring vara en av de starkaste resetrenderna 2020 och det är tydligt att vi är på väg åt det hållet. För har inte du också hört ovanligt många snacka om fjällvandring på sistone? Sådana som tidigare kanske hellre drog på en solig, sorglös charter? Att vandra är ett skönt sätt att få ro samtidigt som du njuter av vackra landskap. Hur äventyrligt du vill ha det väljer du själv, dramatiska toppbestigningar i tuffa väderförhållanden eller meditativa turer som inte kräver så mycket fysiskt men ger desto mer psykiskt? Du väljer. Det finns en hel värld att upptäcka, från Sörmlandsleden till Himalaya och allt däremellan. Börja med våra vackra, svenska fjäll ¬– men var ute i god tid. De populäraste fjällstationerna blir nämligen snabbt fullbokade numera.

Back view of a blissful woman celebrating sport and fitness lifestyle success. Female athlete raising arms to the sky after exercising for relax towards beautiful sunset or morning over city skyline.

Utomhusträning = större endorfinkickar.

Missa inte!
Ny forskning: Vältränade klarar stress bättre

Gymma under bar himmel
Mycket folk på gymmet? Gå ut och träna i det härliga vårvädret istället (well, snart är det här). Utomhusgymmen bara växer i Sverige och nu kan du äntligen köra dina favoritövningar ute i den friska luften. Trenden är inte bara fördelaktig för plånboken, den kan också göra skillnad för din hälsa. En undersökning från Europeiska Centret för Miljö och Hälsa visar att du kan bli friskare och mindre stressad av att träna utomhus. Chansen är även stor att du blir gladare. Om det inte ösregnar. Då kan du chilla med lite Netflix istället. För just det, att hoppa över träningen är också en trend, eller hur?

Extremlöpning
Många rätt vanliga motionärer nöjer sig inte längre med Tjejmilen eller Midnattsloppet, nu söker de större utmaningar och kickar. Att ta sig igenom en hinderbara med taggtråd, träskmarker, vattendrag och elstötar(!) blir bara hetare, med tävlingar som Tough Viking och Tjurruset.
– Om man gillar att ta ut sig, sköter sin kost och återhämtning, är tränad, varför inte? Hinderbanor kräver att man är stark, snabb, smidig och spänstig, det är nog vägen dit som är mer intressant. Själva loppet är bara beviset på att det man gjort fungerar, säger Olga Rönnberg, PT.


Foto Thinkstock