
För några år sedan var modebloggar något man kollade in för att få shopping- och modetips. Nu har de stora stilbloggarna, med sina hundratusentals läsare, en helt annan makt och några har samma status som kändisar. De sitter front row på visningarna, designar kläder, skriver böcker och modellar. Några av dem tjänar dessutom ordentligt med pengar – allt tack vare sina kända bloggar.
Läs mer: Modebloggaren tjänar 72 miljoner kronor om året
Bloggaren Kenza Zouiten, 23, driver utan konkurrens Sveriges största och mest framgångsrika blogg. Hon startade bloggen 2006 och har enligt sitt senaste bokslut tjänat ca 5,6 miljoner kronor på ett och ett halvt år, vilket motsvarar drygt 300 000 i månaden! Förutom bloggen, som har mer än 200 000 unika besökare i veckan, har hon 898 000 följare på Instagram.
Vad tjänar då Kenza pengar på? Förutom annonsförsäljning på bloggen och sponsrade inlägg i samarbete med olika företag driver hon flera framgångsrika designsamarbeten med till exempel Jofama och Ivy Revel. Hon är också ansiktet utåt för Glitters nya höstkampanj och får betalt för att vara med i TV-produktioner som Let’s Dance.

Med tanke på att det startas ca 210 000 bloggar varje dag (!) i världen gäller det att sticka ut och ha något extra för att läsarna ska välja att läsa just din. Baaam ställde ett par frågor till Sofia Mirjamsdotter, journalist och expert på sociala medier.
Hur gör man för att få en framgångsrik blogg?
– Man har något unikt som skiljer sig från mängden, och så behöver man viss tur. Jag skulle säga att det var lättare att få en framgångsrik blogg för några år sedan när fenomenet var nytt och konkurrensen inte lika som idag. Det kan också fungera att vara provocerande, väldigt rolig och så vidare, men många bloggar blir uppmärksammade och stora under en kort tid för att sedan försvinna i glömska. Det gäller att inte ge upp och att hålla en jämn kvalitet på uppdateringarna.
Är det lätt att tjäna pengar på sin blogg?
– Det är svårt, väldigt svårt. Om vi uppskattar grovt att det finns en halv miljon bloggar i Sverige så är det lätt att räkna ut att det inte är många som tjänar pengar på dem.
Läs även: Shirley Clamps feta deal för Viktväktarkampanjen


Av: Rose-Marie Söderlund och Caroline Snabb
Källa inkomst: Dagens Media