Annons
 

Tre vanliga myter om viktminskning

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

MYT 1: Konditionsträning är bättre än styrketräning
De flesta människor tror att en löprunda är mer effektivt än ett styrkepass när vi snackar fettförbränning och viktminskning. Men många experter är numera överens om att styrketräning är lika viktigt eller viktigare än cardio när du vill gå ned i vikt. Det beror på att ju mer muskler du har, desto mer kommer din kropp att förbränna även när du vilar. Satsa extra mycket på att träna kroppens största muskelgrupper, som lår och rumpa. Din förbränning kommer jobba dygnet runt för att försörja dina nya, starka muskler med bränsle och japp, det gäller även när du sover. Så, kanske dags att ta dig an den där squatutmaningen trots allt? För mer muskler är lika med en mer effektiv fettförbränning.

Annons

MYT 2: Du kan punktförbränna fett
Tänk vad bra det vore om vi kunde bestämma var vi vill förlora fett och inte. (Typ bort med lovehandles och bukfett men behåll brösten och rumpan, tack!). Tyvärr fungerar det inte så. Däremot kommer du gå ned i vikt – över hela kroppen – om du tränar och äter hälsosamt, men du kan inte bestämma var på kroppen du vill förlora kilon. Alla är olika och var viktminskningen syns först varierar.
Vad du däremot kan göra är att punktträna. Om du vill få fastare lår eller en mer tonad mage går det utmärkt att rikta din styrketräning mot dessa delar av kroppen. Med ökad muskeltonus och mer muskelmassa ser du smalare ut och celluliter tenderar att minska eller försvinna. Lägg till konditionsträning, som löpning eller promenader, och du kommer nå ditt mål.
TIPS! Köp senaste Baaam så får du ett grymt pass för att träna dina magmuskler, plus tips på vad du ska äta för maxad effekt.

tumblr_nnhi6nLaUs1smodtuo1_1280

MYT 3: Kvällsätning gör dig fet
Nej, du måste inte äta senast klockan 18.00 för att sedan avstå från mat när du vill gå ner i vikt. Tvärtom kommer en sådan sträng och tråkig strategi bara göra dig mer hungrig och med stor sannolikhet leda till att du i slutändan äter mer. Kom ihåg att det är dina matval, och i vilken mängd, som är det viktigaste om du vill droppa några kilo, inte när du äter.
Men, kvällsätning är kopplat till viktuppgång i flera studier, vilket bland annat kan ha att göra med att vi tenderar att göra mindre hälsosamma val när vi är trötta. Att gå och lägga dig proppmätt kan dessutom störa din sömn, men kom ihåg att detsamma gäller för hunger. Vem sover gott med en kurrande mage? Det är alltid bättre att äta något lätt innan du somnar än att hoppa över en måltid.

Bildkälla: Tumblr