Annons
 

Här är 11 sätt att lindra ångest och stress på naturlig väg

Det är dags för självkärlek! Baaam ger dig 11 naturliga och enkla ångestdämpare.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Den här artikeln innehåller affiliatelänkar till återförsäljare. Samtliga produkter är valda av redaktionen. Läs mer om hur affiliatelänkar fungerar här.

1. Dra ner på tempot
Kom ihåg att vi alla går vi igenom tuffa perioder i livet. Man måste inte prestera hela tiden och ingen förväntar sig att du ska fixa allt. Eftersom ångest och depression tar mycket energi blir det ofta svårt att jobba på som vanligt. Det är också vanligt att vi stressar upp oss över att vi inte alltid klarar allt som vi gjorde innan. Berätta för din chef hur det ligger till så att omgivningen inte ställer för höga krav. Och se till att vila på din fritid, du måste inte gå på varje glöggmingel om du inte verkligen vill.

Annons

2. Avslappningsövningar
När vi har ångest andas vi ofta snabbare och ytligare. Så när du känner de jobbiga tankarna ta fart, fokusera på att andas lugnt. Tänk på varje andetag och hur du andas in styrka och lugn, och hur du andas ut allt jobbigt. Testa gärna några enkla avslappningsövningar. Det finns en mängd appar med sådana övningar som är utformade för att hjälpa vid ångest, stress och oro.

3. Ät ordentligt
Sund, näringsrik mat är verkligen en sann ångestdämpare, medan motsatsen (för lite mat och uteslutande dieter, till exempel) kan vara raka motsatsen. Så, ät ordentligt.

Stress kan även ha en negativ inverkan på näringsupptaget. Om du är stressad under en längre tid kan kroppens förråd av viktiga vitaminer och mineraler minska, eftersom du behöver en större mängd för att hantera stress. Brist på vitaminer och mineraler kan också göra dig mindre stresstålig. Det bästa sättet för att förebygga detta är, förutom att försöka stressa mindre (såklart), att äta mycket, varierat och näringsrikt så du får i dig av allt. Om du är stressad kan det vara bra att få i dig extra magnesium, även vitamin B12 och omega-3 tros kunna hjälpa vid stress och, vid bristförhållanden, göra dig mer stressad.

4. Oljor som lugnar
Luktsinnet är det enda av våra sinnen som direkt är kopplat till det limbiska systemet (hjärnans känslomässiga kontrollcentrum). Därför kan dofter ha en stor påverkan på vårt välbefinnande. I aromaterapi har man länge använt sig av eteriska oljor för att hjälpa till att lugna och lindra symptomen av stress, depression och ångest. Använd oljorna i ett avslappnande bad eller genom en förångare. Du kan även kombinera olika oljor som exempelvis eukalyptus, lavendel och jasmin som alla har en lugnande effekt (och doftar gott). Även om depression och jobbigare varianter av ångest naturligtvis inte kan botas med hjälp av oljor, så kan de i bästa fall få dig att stressa ner och slappna av.

Tips: Använd några droppar olja och massera in i huden efter en stressig dag.


5. Zzz…
Sömnen är superviktig för alla funktioner i din kropp, och ditt mående i allra högsta grad. Mindre sömn är lika med mer ångest, det vet forskarna. En bekväm säng, frisk luft och regelbundenhet är A och O när du vill skapa en bättre sovrutin.

6. Berätta
Det kan kännas jobbigt att berätta hur du verkligen känner. Men det är viktigt att du har någon eller några som du kan dela dina innersta tankar med. Att berätta om din ångest för någon du känner dig trygg med är en bra början, det brukar hjälpa att sätta ord på de jobbiga känslor samtidigt som någon lyssnar.

7. Ju mer du vet…
Skaffa kunskap. Läs på om dina besvär och vad som händer i kroppen när du får ångest, då förstår du också att det oftast inte är något farligt. Det kan underlätta att träffa andra i samma situation eller ta del av andras erfarenheter, till exempel på nätet. Det finns även föreningar som kan stödja med tips och råd. Att du inte är ensam eller onormal kan göra att det känns lättare.

Boktips: Boken som gör dig lugn

8. Aktivera dig
Att dansa, styrketräna eller gå på yoga är utmärkta, naturliga kurer mot depression och ångest. Fysisk aktivitet genererar endorfiner som får dig att må bättre. Kom ihåg att kroppen kan läka sinnet (hur bra är inte det?). Motion gör stor skillnad för hur du fungerar tankemässigt, du blir gladare och du tänker klarare. Dessutom ökar tilltron till den egna förmågan. Enligt studier är träningen en av de viktigaste livsstilsförändringarna mot depression och ångest.


9. Umgås
Om du är deprimerad eller har mycket ångest och oro kanske allt du gör känns som ett måste, det blir svårt att hitta glädje och mening i sociala situationer. Då måste vi ibland försöka tvinga oss själva att göra saker trots att soffan lockar mer än något annat. Om du blir passiv och håller dig för dig själv är det lätt att din nedstämdhet förstärks. Välj aktiviteter som passar dig, du ska absolut inte göra saker för andras skull. Om du inte känner att något är roligt, välj då aktiviteter som du tyckte om att göra innan du började må dåligt.

10. Eliminera onödigt ont
Det kommer tider i livet när vi känner oss försjunkna i deppiga känslor. Alkohol, fest och osunda relationer dämpar ibland ångesten för stunden, i det långa loppet kan du räkna med en jobbig tvärtomeffekt. Var rädd om dig själv och försök dra ner på alkohol. Nikotin och koffein är också ämnen som kan öka ångesten och ge sämre sömn.

11. Meditera mera
Det finns en anledning till att yoga och mindfulness blivit så stort de senaste åren. Det hjälper. Yoga kan minska smärta, hjälpa vid oro och förebygga ångest och stress. Kropp och själ hör ihop och genom att göra visa övningar kan du påverka hjärnan och må bättre. Testa att gå på en yogaklass eller sök efter enkla övningar på Youtube – det finns massor.

Medveten närvaro, eller mindfulness, kan också både minska och förebygga ångest och oro och minska sömnbesvär och andra jobbiga problem. Mindfulness-övningar är bra eftersom de får dig att fokusera på kroppen som är här och nu istället för tankar på morgondagen eller det som varit. Tips: Yoga – fysisk och själslig detox 

Känner du dig begränsad av din ångest och oro? Har du mått dåligt under en längre tid? Ta kontakt med vårdcentralen eller en privat psykologmottagning för att få den hjälp du behöver.

Läs mer:
Träning kan bota depressioner 
6 tecken på höstdepression – och hur du behandlar det
Var på jorden är människor lyckligast och varför? Här är svaret

Bildkälla: Thinkstock