Annons
 

Anna, 37: Hörrni, H&M, varför kan inte tjejer ”create the future”?

Anna Boussard, 37, fick nog när hon skulle köpa barnkläder på H&M inför skolstarten och möttes av en tydlig könsuppdelning där tjejer var ”chic” och killar ”the future”. ”Och folk undrar varför feminismen fortfarande behövs?”, skriver hon.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs H&M:s svar på kritiken här: H&M svarar på barnklädes-kritiken: ”Många aspekter som spelar in”

Skolstartstider betyder shoppingtider och då kan det hända att en trillar in på den kungliga hovleverantören H&M ett par gånger extra. Men efter den här upptäckten tar jag nog en sväng till KappAhl eller Lindex istället.

Annons

Häromkvällen satt jag och scrollade mig igenom lite tröjor till min 6-åriga dotter och slogs av förvåning över hur jäkla ofräscht de könar sina kläder.
”Hallå, inget nytt under solen!”, tänker ni då.
Att H&M har ”tjej” och ”kill”-kläder, som såklart begränsar det ena könets rörlighet och färgkodar hej vilt osv – nej, det är inte nåt nytt och absolut inte fräscht det heller. Men det är marknaden som styr och det finns fortfarande alldeles för många ängsliga människor därute som inte vet om de kan köpa en body i off white till en pojkbebis (true story). Och en ska också betänka att ett internationellt företag också måste kunna funka på alla marknader. Jag kan alltså ha överseende med en hel del rosa, glittriga grejer som ligger under den tydliga kategorin ”FLICKA”.


Men jag tror ändå inte att någon marknad ”kräver” den här sortens idioti. Aldrig tidigare har jag skådat sån extrem särskillnad mellan könen i form av rena budskap tryckta på kläderna.

Tröjor med text-tryck på killavdelningen:

Produktbilder: H&M

Den gula där var det enda text-trycket jag hittade som inte gick ut på att killar äger världen, typ. Jo, det erbjöds också coola band-tröjor. Hip hop och rock och sånt där som KILLAR gillar, ni vet.

Och nu går vi över till tjejavdelningens tröjor med text:

Produktbilder: H&M


Och galenskaperna slutar inte där! Hittade lite ”fräscha” t-shirtar också.

Produktbilder: H&M

Produktbilder: H&M

Hörrni, H&M! Varför kan inte tjejer ”create the future” eller ”make some noise”, enligt er? Varför ska inte killar tänka att ”nice is the new cool” eller tänka att livet är roligare bara de skrattar lite?


Kom nu inte dragandes med nåt ”men vaddååå det är ju inte så att nån förbjuder dig att köpa en tröja på killavdelningen till din dotter”. För det är inte grejen, jag köpte faktiskt just ”Make some noise”-tishan till min dotter, för den delen. Grejen är vad som signaleras till barnen genom att de olika trycken erbjuds så tydligt på könade avdelningar.

Äh, det här är så jävla självklart 2017 att jag inte ens ska behöva skriva ut det. MEN TYDLIGEN INTE FÖR H&MS PRODUKTAVDELNING. Tjejer ska vara söta, snälla och ibland kan de få vara busiga och vilda (men då skyller vi på Batgirl eller överkompenserar med en tydlig rosa färg och hjärtan). Killar är högljudda stjärnor som formar världen. Försök inte inbilla dig nåt annat tokigt!

Och folk undrar varför feminismen fortfarande behövs?

Texten publicerades först på Annas blogg hos Designbloggarna.