Annons
 

H&M svarar på barnklädes-kritiken: ”Många aspekter som spelar in”

Igår kritiserades H&M:s könsuppdelade barnavdelning i en krönika på Baaam. I dag svarar företaget på kritiken. ”Något som gör situationen för H&M lite speciell är att vi finns i 66 stycken länder”.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs även: Anna, 37: Hörrni, H&M, varför kan inte tjejer ”create the future”?

Under gårdagen skrev Anna Boussard en krönika på Baaam om H&M:s barnavdelning. Hon menar att H&M delar upp sin barnavdelning i stereotypa tjej- och killavdelningar där tjejernas kläder pryds av texter som ”Too chic for you” och killarnas med ”We are the future”.
– Tjejer ska vara söta, snälla och ibland kan de få vara busiga och vilda (men då skyller vi på Batgirl eller överkompenserar med en tydlig rosa färg och hjärtan). Killar är högljudda stjärnor som formar världen. (…) Och folk undrar varför feminismen fortfarande behövs? skrev Anna då.

Annons

Läs också: Så mycket mer skulle din t-shirt kosta om H&M betalar skäliga löner

I ett mejl till Baaam svarar Petra Buchinger, presskontakt H&M Sverige, direkt till Anna på hennes kritik.
– Frågan rörande sortimentet riktat till flickor och pojkar är väldigt viktig för oss och vi lyssnar på feedbacken vi får. Med våra barnkollektioner vill vi erbjuda våra kunder ett brett sortiment och stor valfrihet. Vi skapar kollektioner genom att följa omvärldstrender och tendenser samt tittar på försäljningsstatistik som talar om för oss vad våra kunder gillar. Något som gör situationen för H&M lite speciell är att vi finns i 66 stycken länder. Det är många aspekter som spelar in i de beslut vi tar rörande de barnkläder vi säljer, och vi tar tacksamt emot konstruktiv feedback, skriver Petra och fortsätter:

– Men återigen, självklart vill vi hitta en balans mellan att tillfredsställa kundefterfrågan och ta fram sunda värderingar. Att du och andra kunder hör av dig till oss gör att vi internt funderar ett varv till kring dessa frågor. Kunder kan verkligen påverka!

Foto: IBL/Privat/H&M