Äntligen – hon är Covergirls första hijab-modell

För bara några veckor sedan fick sminkmärket Covergirl sin första manliga talesperson. Och nu presenterar de sin första hijabbärande förespråkare.

För några veckor sedan skrev Baaam om att det amerikanska sminkmärket Covergirl presenterade den 17-åriga makeup-artisten och youtubern James Charles som sin första manliga modell.

– Alla våra covergirls är förebilder, de spränger gränser och är orädda för att uttrycka sig, står fast vid vad de tror på och omdefinierar vad skönhet innebär. James Charles är inget undantag, sa Covergirl i ett pressmeddelande då.

Läs mer: Han är sminkmärkets första manliga modell – se bilderna här!

Och nu är det dags för företaget att spränga fler gränser. Under förra veckan kunde de stolt presentera sin första hijabbärande modell – 24-åriga Nura Afia. När hon bara var 18 år gifte hon sig och året därpå fick hon sitt första barn, dotter Laila. Och det var när hon var hemma med henne som hon började att titta på skönhetstutorials på Youtube och experimentera med smink. När hon sedan insåg att det fanns ett hål på marknaden för youtubers med hijab började hon skapa egna videos.

– Det fanns väldigt få videos för den stora publiken av muslimska tjejer som älskar skönhet och ständigt är på jakt efter nytt smink. Jag kände att det verkligen fattades något, särskilt när det kom till muslimer i USA – så jag bestämde mig för att själv börja göra videos, säger Nura till New York Times.

Drag & Drop

Instagram embed with url: https://www.instagram.com/p/BKermn5gw5h/

Fem år har hunnit gå sedan dess och nu har hennes kanal nästan en kvarts miljon följare och hennes videos har setts av över 13 miljoner människor. I dagarna skrev hon på det eftertraktade uppdraget som talesperson för sminkmärket Covergirl. Tillsammans med andra förespråkare, så som Katy Perry och Sofia Vergara, kommer hon att synas på gigantiska reklamaffischer på Times Square i New York. Och Nura säger att det är svårt att tro att allt detta har hänt.

– När jag först fick mejlet kunde jag bara inte tro det. Jag antog att det var ett skämt eftersom de aldrig haft en muslimsk kvinna på sina kampanjer förut. Så det tog mig två-tre dagar att förstå att det inte var det.

Men världen håller på att förändras och under sommaren skrev även den brittiska bloggaren Amena Khan på ett stort kontrakt för L’Oreal. Och en branschorganisation påpekar också att det handlar om att markanden börjar förstå att miljoner muslimska kvinnor vill kunna se bilder av sig själva och sin livsstil även inom skönhetsindustrin.

Läs mer: Fyra knep för att få lyster och glow i hyn (utan smink!)

Drag & Drop

Instagram embed with url: https://www.instagram.com/p/BMRijD9Acna/

Nura säger att hon är hedrad över att få vara med i förändringen och att hon får tusentals kommentarer från hijabbärande tittare som är tacksamma över att hon kan visa sminktekniker riktade till just dem.

– Jag är ärligt talat så stolt över att få vara en del av att visa hijaben ur en positiv synvinkel. Ju fler av oss som kan bära dem som representanter för stora företag desto bättre. Det är en påminnelse om att vår hijab kan ta oss framåt i livet – och inte är något som håller oss tillbaka.

Läs mer:
Sminkhacket som ger dig fylligare ögonbryn direkt
Så får du sminket att hålla hela dagen (+ produkterna som hjälper!)
Smarta beautyhacket – så lagar du ditt trasiga smink

Bildkälla: Instagram/nuralailalov