Underbara Clara: Det här hade jag velat veta innan jag blev utmattad

Plötsligt befann sig Underbara Clara i en utmattningsdepression, nu släpper hon boken hon själv saknade då. För Baaam berättar hon vad som hjälpte henne må bättre, när det är dags att dra i nödbromsen och råden för att inte gå in i väggen.

Läs också: Vilken färgpersonlighet har du?

När bloggaren och författaren Clara Lidström, även känd som Underbara Clara, fick sitt andra barn fortsatte hon att driva sitt företag utan att vara barnledig och jobbade på i princip som innan.

Men det höll inte. Plötsligt befann hon sig i en utmattning, hon orkade knappt komma ur sängen.

– Minimalt med sömn och återhämtning och stora renoveringsprojekt hemma samverkade till att det helt enkelt blev för mycket. Jag är van att bita ihop och kämpa hårdare när livet blir tufft. Men när man är på väg in i en utmattning är det förstås helt fel strategi, säger hon.


Clara har alltid förespråkat downshifting. Men det räckte inte visade det sig. I antologin ”Saker jag hade velat veta när jag var 15” (som du kan läsa ett utdrag ur här) berättar hon:

”I takt med att jag vuxit upp och fått barn har min bekvämlighetssökande personlighet nötts bort i stora flagor. Och kvar är en duktig typ som ständigt räcker upp handen och erbjuder sig.”

Hon fortsätter:

”Hela vårt samhälle skriker att vi måste anstränga oss. Slåss om jobben, slåss för betygen, slåss för utseendet och för att hålla liv i relationen. Unga kvinnor är extra utsatta och många befinner sig i riskzonen för utmattning.”

Läs också: 15 saker du vill ha i BB-väskan – och 8 du kan lämna hemma

För Clara tog det två år att komma tillbaka.

– Det som hjälpte mig var att jag drog ner på arbetet till ett minimum, såg till att jag fick sova, plockade bort alla jobbiga måsten och lät min man sköta både barn och hushåll under ett halvår ungefär. Jag gick också till en psykolog under ett helt år vilket hjälpte mig på fötter igen, berättar hon för Baaam.

Hon är inte helt återställd ännu. Men på god väg. Hon mår bra, säger hon, men hon äter fortfarande SSRI-preparat (antidepressiv medicin) eftersom utmattningen gick över i en depression.

– Jag är mindre stresstålig än förut, har kortare stubin och är känslig för höga ljud. Men jag tänker att det kan vara rätt bra eftersom det fungerar som varningssystem för mig. Så att jag aldrig kan bli utmattad igen.


Idag är Clara noggrann med sömnen, maten och motionen.

– Så fort jag försummar något av dem märker jag att jag mår sämre igen.

Det gäller att lära sig bromsa i tid, säger hon.

– Om man märker att man regelmässigt bokar av allt man tyckt varit roligt och energigivande – kompisar, fester, bio med sin partner – för att istället hinna jobba mer, då kan man vara ute på hal is. Om man känner sig nedstämd, orolig och om stressen tar en allt större plats i sitt liv är det läge att dra i handbromsen.

Läs också: Vårens hetaste hårtrender 2018

Vad önskar du att du hade vetat innan du blev utmattad?

– Att man inte kan räkna sina nej och känna sig duktig för att man tackar nej till saker. Utan att man måste räkna sina ja istället. De som blir utmattade är pålitliga, arbetsamma typer som ofta får frågan om att ställa upp på olika saker. Helt enkelt eftersom att folk vet att man kan lita på dem. Men det innebär att man måste säga fler nej än andra personer. Och känna att det är okej och att man ändå är en bra person!

Clara Lidström och Erica Dahlgren, ger ut boken ”Hjälp jag är Utmattad” tillsammans.

I mars kommer Clara ut med en ny bok ”Hjälp jag är Utmattad” som hon skrivit ihop med Erica Dahlgren, som också har gått igenom en utmattning. När de mådde dåligt letade de bra litteratur på området, men hittade ingen.

— Då föddes en ide om att göra den bok vi själva saknat. Den bok vi velat hålla i handen när vi mådde som sämst. Vi skriver väldigt personligt om våra egna resor, ger tips och råd på vad som funkat för oss och så intervjuar vi experter på ämnet.


Claras 5 bästa råd

1. Var noggrann med sömnen, maten och motionen

– Det är svårt att bli utmattad om man sköter dessa bitar.

2. Lägg in luft i schemat och återhämtande aktiviteter
Du behöver tid och möjlighet att landa.

3. Lyssna på kroppen

– Alla som blir utmattade har känt av varningssignaler som de ignorerat, försämrad sömn, smärta i kroppen, hjärtklappning eller ångest. Idag vet jag att jag måste lyssna på varningssystemen. De finns där för att hjälpa mig.

4. Tacka inte ja till allt.

Du hinner inte allt, det är okej att tacka nej – du är ändå en bra person!

5. Bromsa i tid

Var uppmärksam på om du har svårt att sova och inte hittar tid för motion och återhämtning, om du märker att du regelmässigt bokar av allt du tyckt varit roligt och energigivande för att istället hinna jobba mer och om du känner sig nedstämd, orolig och stressen tar en allt större plats i ditt liv.

Foto: Pressbild

Mer från oss på Baaam: