Deras app ska motverka psykisk ohälsa: Man ska vara stolt över att ta tag i sina problem

I dagens samhälle är det många som upplever stor press och stress. Och många får inte den hjälp de behöver. Det ville grundarna bakom appen BlueCall motverka.

– Vi såg att det fanns ett glapp på marknaden. Det kostar runt tusen kronor att gå till en psykolog och på vårdcentralen kan man få vänta allt mellan två månader och två år innan du får hjälp. Vi vill att alla ska kunna få den hjälp de behöver – enkelt och snabbt, säger Caroline Rödén, som är en av grundarna.


Bakom appen står fyra kvinnor, Tamara Bernad, Charlotte Sparre och Lisa Löfgren tillsammans med Caroline Rödén. Det första fröet till den såddes då några av grundarna studerade i olika studentstäder. Där upplevde de mycket ångest och stress samt hur svårt det är att få snabb hjälp.

– Vi mådde dåligt av olika anledningar under perioder och många i vår omgivning kände likadant. Och på den tiden var det ganska tabu att prata om hur man mådde och jag tror att problemen blev mycket större än de hade behövt bli. Men det var inte lätt att få hjälp när man är ung och kanske inte vet var man kan vända sig.

Blir du också sugen på att starta eget? Läs ett till härligt exempel här! 

Så kom det sig att de skapade samtalsstödsappen BlueCall. Appen är tänkt att fungera som ett komplement till andra alternativ. Vem som helst kan använda appen och genom den ska man kunna få en möjlighet att ventilera sina tankar och orosmolm.

– Det ska vara lite modernt och vi hoppas att man kan vara stolt över att ta tag i sina problem – inte skämmas för det.

Läs även: Lizet, 31, kollapsade av stress: Yogan hjälpte mig ur krisen

I appen kan man välja mellan tre nivåer: en gratisnivå där man kan prata med volontärer och två kostnadsnivåer där man i ett första steg kan få prata med människor med vårdutbildning (allt från sjuksköterskor till terapeuter) och i nästa når man legitimerade psykologer.


– Vi tycker att alla ska ha rätt att få prata om sina problem och då ska inte kostnaden stå i vägen. För tar man tag i saker nu kanske de inte växer till stora problem senare.

Appen nådde marknaden i höstas och redan har många både sökt hjälp genom den och ansökt om att få bli volontärer för att kunna hjälpa andra.

– Det är jättekul att se att det faktiskt fungerar och att BlueCall kan hjälpa folk som ringer och vill ha stöd. En som hörde av sig sa att hen var så tacksam över att få prata att hen äntligen skulle få en god natts sömn. Och flera har sagt att de försökt gå till psykologer men inte fått hjälp – men nu har de kunnat prata av sig och bara det är ett steg på vägen.


Framöver har de många projekt på gång och planen är att så småningom lansera appen utomlands. I grund och botten tror grundarna på att bara man vågar prata om sina problem blir de lite mindre.

– När vi hade behövt en liknande hjälp fanns det inte – men nu finns den här appen. Och det är så fint att kunna få hjälpa andra, säger Caroline.

Bildkälla: Pressbild / Unsplash/William Iven