Buttericks halloween-dräkt plastikopererad influencer.

Sofia Börjesson om kritiserade halloween-dräkten: ”Kvinnohat med en hint av femwashing”

Buttericks nya maskeraddräkt inför halloween 2021 heter ”plastikopererad influencer”. Baaams redaktör Sofia Börjesson undrar vad som ska komma härnäst: ”Misshandlad kvinna på skyddat boende? Hetsätande bulimiker?” Läs hennes krönika här.

Den här texten är en krönika. Åsikter och tankar som förmedlas i krönikan är skribentens egna.

Okej, så Buttericks har utökat sitt kostymutbud inför halloween 2021. En av deras mest uppmärksammade nyheter är dräkten ”plastikopererad influencer” och föreställer en kvinna i blodiga bandage med rump- och bröstimplantat, och i glipor mellan bandagen visas förstås tillräckligt mycket hud för att den ändå ska vara sexig.

Buttericks halloween-dräkt plastikopererad influencer.

Buttericks produktbilder för halloween-dräkten ”plastikopererad influencer”. Foto: Buttericks

”Klä ut dig till en kändis som gått för långt”

”Dra på dräkt som ger dig influencer-looken”, skriver Buttericks i försäljningstexten och fortsätter:

”Kanske vill du klä ut dig till en kändis som du tycker har gått för långt eller någon av den uppsko av influencers som på senare tid tillkommit med rabatter till operationsbordet.”

I texten till dräkten går även att läsa ”stå upp mot sjuka kroppsideal” och när Buttericks affärsutvecklingsschef Stina Petrini svarar på den kritik som tack och lov har kommit säger hon att ”plastikopererad influencer” är en aktuell dräkt som just ”opponerar sig mot de ideal som kvinnor står inför”.

Det är lite lustigt, för att för mig upplevs ”plastikopererad influencer” mer som ett förlöjligande av en viktig kvinnofråga som har sin bakgrund i århundraden av patriarkala förtryck och som hånfullt kvinnohat – med en hint av femwashing. För att inte tala om Buttericks mobbingretorik gentemot yrkesgruppen influencers.

”Plastikopererad influencer” – för kvinnors skull

För Nyheter24 förklarar Petrini även att det genom åren debatterats om att utbudet vad gäller utklädnad för kvinnor ofta är väldigt lättklädda och sexiga, och att dräkten är ett sätt att stå upp mot den typen av ideal. Hon påpekar också att den hetaste trenden just nu är att klä ut sig till något aktuellt.

När reportern på Nyheter24 påtalar att ”plastikopererad influencer” ju också är lättklädd och sexig svarar hon:

– Så är det alltid. Det här är en maskeraddräkt, trenden går helt åt hållet att välja mer aktuella dräkter.

Jag häpnar.

Och då har vi ändå sett vår beskärda del av Buttericks smaklösa sortiment genom åren, till exempel dräkterna för den som vill klä ut sig till arab, ”indian” eller kines. Förstår du inte problemet med dessa kan du läsa på om kulturell appropriering här.

Efter att ha läst klart om Buttericks femwashing ställer jag mig frågan: Vad blir det nästa år? Misshandlad kvinna på skyddat boende? Hetsätande bulimiker? Det är väl kul samhällskritik!

Behöver jag förklara mig närmare? Nej.

TV: 5 snackisar från veckan som gått
1:31

Efter reklamen: TV: 5 snackisar från veckan som gått

(1:31)

Relaterade artiklar

Klä ut dig till Squid game på Halloween – här finns dräkterna

Halloweenkostymer inspirerade av TikTok-trender