Läs mer: Jo! Här är 15 anledningar till att du absolut ska kalla dig feminist
Varje månad utser vi på redaktionen en Baaambrud. Någon som gör och säger smarta, coola saker och som vi vill hylla. Juni månads Baaambrud är konstnären Jessica Hallbäck. Hon förvandlar tradig reklam på Stockholms tunnelbana till peppande, feministiska budskap som får dig att stanna upp och tänka till.
– Att jag gör det i tunnelbanan, och tidigare har gjort det på gatan, är en del av konsten. Jag väljer offentliga platser, som jag egentligen inte får göra det på, så att personer som inte söker upp den typen av konst ska se den, säger Jessica.
Läs mer: Feministpastorn Esther vill att vi pratar mens och sex i kyrkan
Hon har länge sysslat med text och illustration och har tidigare hållit på med gatukonst. Någonstans runt 2011 började hon göra det som kallas adbusts, att man snor någons reklam och gör om den. När hon senare lämnade sitt kontorsjobb och började jobba som frilans kunde hon lägga mer tid på konsten och fick mer och mer uppmärksamhet, inte minst i sociala medier. De flesta av hennes budskap är feministiska, något som inte var en medveten strategi från början.
– Jag vill att folk som ser konsten på tunnelbanan tänker till och att det sår ett frö hos dem. Det ska inte vara för argt eller skriva någon på näsan. När vi åker tunnelbana är det mycket vardagskarusell och vi hinner inte vara så kritiska till samhället. Då kan jag ta den platsen, kanske göra en förändring hos några och peppa de som redan är feminister.
Jessica försöker att förenkla budskapen i konsten, detta för att så många som möjligt ska kunna ta till sig dem.
– Ofta komplicerar vi saker så hårt. Kampanjer drivs av välutbildade människor som har läst genusvetenskap och är superinne i det. För dem är det kanske svårt att förmedla ett budskap till någon som inte är inne i det. Då försöker jag göra det superenkelt för att alla ska vara med på tåget. Jag tror fler kommer att bli feminister om man förklarar det på ett självklart sätt. Men välutbildade genusvetenskapspersoner behövs också såklart.
Läs mer: 7 gånger Mia Skäringer bevisat varför hon alltid har en plats i våra hjärtan
Det ligger mycket research bakom Jessicas konst och hon läser extremt mycket. Omvärldsbevakning är en stor del av hennes adbusts och hon antecknar och sparar allt som kan användas som inspiration.
– Det som inspirerar mig också är mina barn och vad de ska leva i för samhälle. Jag tänker på hur jag ska prata med dem och vad jag ska lära dem.
Jessica skapar ungefär 2-5 nya konstverk i veckan. Ofta i mitten av tåget och ofta på gröna linjen mot Farsta. Hon har slutat göra det när hon är ensam på natten, detta efter en händelse där en man blev våldsam och började slå mot henne. Annars är det ingen som reagerar på att hon plockar ner en reklamskylt och börjar skriva på baksidan.
I dag har Jessica över 25 000 följare på Instagram men skapandet är lika spontant som för några år sedan.
– Det är så himla roligt. Allt jag gör kommer verkligen från hjärtat. Jag har ingen plan eller strategi för hur jag jobbar. Nu slog samtyckeslagen igenom, då vill jag göra den här adbusten. Så gör jag det på vägen till ett möte. Allting är totalt spontant.
Jessica Hallbäck starter pack

Vi bad Jessica sätta ihop ett starter pack, en samling föremål som är typiska för just henne och hennes vardag. Resultatet blev hörlurar, havrelatte, svarta tuschpennor och en feministring.
Vem vill du se som Baaambrud nästa månad? Maila [email protected] och tipsa oss.
Foto: Per Englund