Kroppsaktivisterna Hanna och Kajsa: Våra bästa råd för att tycka om sin kropp

Ärligt: Att orka och våga gå emot synen på hur man ”ska” se ut och vara nöjd med sin kropp är skitsvårt. Vi bad två som lyckats om deras bästa råd. Så här får du en bättre relation till din kropp.

 
 
Annons
 
 
 
 

Läs mer: Kroppsaktivisten Karin: 6 sätt att ge ditt barn en positiv kroppsbild

Kajsa Hultin från Oxelösund (@kobranhuggertill) och Hanna Kvenås från Luleå (@hanna.kvenas) sprider kroppspositivism via sina instagramkonton. Det handlar om att våga gå emot samhällets syn på hur man ”ska” se ut, och vara nöjd med sin kropp som den är.

Annons

– Låta kroppen bara vara en kropp. Som inte behöver vara snygg, eller knullbar. Inte behöver behaga. Som bara behöver vara, säger Kajsa.

Hanna fyller i:
– Det handlar om att förändra det inlärda beteendet att förakta tjocka kroppar. Flera gånger om dagen gör jag ett aktivt val att acceptera min kropp. Jag pratar med mig själv, intalar mig själv att jag duger, säger snälla saker åt mig själv. Det är jag som har makten!

– Kroppspositivism är viktigt för att visa världen att man inte behöver hata sig själv, svälta sig själv, tvångsträna eller, i värsta fall, ta sitt eget liv på grund av att man inte faller inom normen, fortsätter Hanna.

Men hur gör man för att acceptera sin kropp? Här är Hanna och Kajsas bästa råd.


Var naken hemma

Ligg i sängen och kolla på serier med en skål chips på magen, och var naken. Vik tvätt naken…
– Det kan låta simpelt. Men för mig är det viktigt att inte försöka vara snygg, inte sexig. Bara vara. Inte konstant behöva tänka på kötthögen jag släpar runt på, säger Kajsa.

Fota dig själv

Titta på din kropp i spegeln, och fotografera den, från andra håll än du brukar och i andra vinklar än vad som anses ”smickrande”.
– Det är ofta lite göttigt frigörande att se på kroppen endast som en kropp som har en form. Så enkelt och ändå så jäkla svårt, säger Kajsa.

Hanna håller med:
– Jag började fota mig själv från alla håll och kanter. Både påklätt och naket, för att verkligen se min kropp. Det var jobbigt i början men jag var ihärdig och lärde mig till slut att acceptera det jag såg och även tycka om det.

Kasta ut vågen

– Det kommer inget gott av att slentrianväga sig. Det är bara destruktivt och skapar en besatthet kring specifika siffror. Som om en viss siffra visar att en är en bättre person. Så är det ju inte! säger Kajsa.


Var tillåtande mot dig själv

Gör och ät det du är sugen på.
– Vill du tillbringa lördagen med att ta halvnakna selfies i badrummet? GÖR DET. Vill du dansa hela natten på ett trångt dansgolv? GÖR DET. Vill du ligga i soffan och äta pommes dippade i bea? GÖR DET, säger Kajsa.

Storstäda ditt Instagramflöde

– Den absolut viktigaste förändringen jag gjorde när jag påbörjade min kroppsacceptans var att jag slutade följa och till och med blockade alla konton som hade med dieter, träning och skönhets- och hälsohets att göra. Även några vänner och bekanta strök med i rensningen. Jag började istället följa en massa tjocka härliga kvinnor och märkte förvånansvärt snabbt skillnad i hur jag såg på både min egen och andras kroppar, säger Hanna.

Läs mer: 9 träningsprofiler som krossar det stereotypa kroppsidealet

Kajsa instämmer:
– Börja www-följa feministiska, kroppspositiva personer som får dig att må bra. Gör kroppspositivitet till normen och sakta kanske tanken på vad som är ”snyggt” ändras. Vidgas! Så småningom kanske det inte ens känns viktigt med snygghet längre, säger Kajsa.

Rikta ilskan utåt

– Kanske det viktigaste av allt. Det är så lätt att falla in i självhat, i kroppshat, men minns att patriarkatet är designat så. Det är okej när en inte orkar, okej att vara svag, okej att inte älska sin kropp exakt varje dag. Kanalisera ilskan till kämparglöd. Rikta ilskan utåt! Det är aldrig ens eget fel, säger Kajsa.

Foto: privat