Experterna: Så har smink blivit den nya statussymbolen

Bloggar, Youtubers och populära Facebookgrupper har fått beautyvärlden att tas på allvar. Det har blivit en fristad där skönhetsälskare får umgås utan dömande blickar – och ett sätt att tjäna stora pengar.

Zoe ”Zoella” Sugg är 27 år och finns som en vaxdocka på Madame Tussauds i London. Hon är ingen popstjärna eller Hollywoodskådis. Hon är en ung tjej som började filma sig själv i sitt flickrum och prata om smink (kolla in hennes kanal här). Idag är hon en kändis som tjänar miljoner.

Tack vare bloggar och Youtube har det blivit möjligt att göra en karriär av sitt skönhetsintresse. Skönhetscommunityt har blivit en plats där folk kan förenas i ett sminkintresse utan att någon anklagar dem för att vara ytliga.


Kolla in smink-youtubern Zoella Sugg.

Läs även: Därför kan Rihannas nya smink göra skillnad i beautysverige


Annahita Yazdi driver smink- och hudvårdsbloggen Whinar.se. Den började som en vanlig blogg, men för några år sedan började hon skriva mer om skönhet och i våras vann hon priset ”Årets skönhetsskribent”.

Annahita ser sitt skönhetsintresse som en kraftkälla och pepp-grej, men ibland kan hon tycka att det känns fånigt att gilla smink.

– Jag kan känna att det är pinsamt att jag har fallit för just det här. Det är någon slags skam som man tar till sig baserat på andra människors reaktioner, förklarar hon.


När Annahita befinner sig utanför sin egen umgängeskrets blir folk förvånade över hennes intresse. Att hon, som pluggar juridik, har en sminkblogg.

– För många är juridik lika med smart och smink lika med korkad.

Även om de som ägnar sig åt beauty börjar ta det mer på allvar, så tror hon inte att synen på smink och skönhet har ändrats särskilt mycket i samhället.

– Om det har skett en förändring så har det gjort det hos oss som det redan berör. Att vi vågar stå upp för vårt intresse och säga: yeah, det här är jätteroligt!

Kicki Norman och Annahita Yazdi.

Kicki Norman och Annahita Yazdi.

Läs även: Gröna lögner eller sanning? 9 påståenden (och svar) om ekobeauty

Samtidigt som det finns en fördom om att smink är ytligt, finns det också en förväntan på kvinnor att de ska sminka sig. Vem minns inte kritiken som vice statsminister Isabella Lövin fick under ett framträdande i somras, där en kvinnlig krönikör menade att någon borde ge henne mineralpuder och en hårborste.

– Man både fordrar och förväntar att kvinnor ska sminka sig. Men det finns en sorts dubbelhet. Isabella Lövin får kritik när hon inte gör det, samtidigt fördöms smink och sminkbloggar som ytliga. Kvinnor har hamnat i en jättetaskig rävsax, förklarar etnologen Karin Lövgren som har varit med och skrivit boken ”Att konstruera en kvinna”. Där tittade hon på bloggar som görs av och för kvinnor, bland annat på beautybloggarna Miss Lissibell och Therese Lindgren.


Karin Lövgren tycker att det är intressant att allt arbete som ligger bakom ett sminkat ansikte har blivit synligt via youtubers och bloggare. Plötsligt visar unga tjejer på Youtube att det är en konstform att få till en bra sminkning. Att vi inte alls ”woke up like this” utan att det kräver kunskap, tid och arbete. Karin tror att det kan ha förändrat synen på smink och skönhet, att det tas mer på allvar, även om hon tycker att det till viss del gör att kvinnor fortfarande bedöms efter sitt yttre.

– Vad som är bra är att få syn på de här samhälleliga mekanismerna och inte fördöma tjejer för deras intressen.

Läs även: 3 saker din hud försöker säga dig – om dina vanor


Kicki Norman är chefredaktör för skönhetsmagasinet Daisy beauty och har nästan 15 års erfarenhet som skönhetsjournalist. Hon ser år 2010 som en vändpunkt. Det var då hon och andra i branschen började se skönhet som ett seriöst ämne. Det var även då som skönhetsbloggandet började bli stort.

– När vi startade Daisybeauty.se, år 2009, omsatte skönhetsbranschen 9 miljarder kronor. Nu omsätter den 20 miljarder. Den har alltså mer än dubblats på ganska kort tid. Då är det så att money talks. Det är klart att det måste tas på allvar då.

Kicki Norman tycker att beauty har gått från att ”handla om fåfänga och trams”, till att ha status som ett intresse på samma sätt som flugfiske eller whisky.

– Om man tittar på journalistiken har det blivit många fler kompetenta journalister som skriver om skönhet. Förr i tiden var det något som gjordes med vänsterhanden, ”du kan väl rafsa ihop något om läppstift”. Nu handlar det om marknadsföring, kemi, biologi, fysik, mode… Det måste finnas en kompetens hos de som skriver om skönhet.


Exempelvis instiftade Apoteket priset ”Årets skönhetsskribent” för tre år sedan för att lyfta fram en person som skrev nyanserat och kunskapsbaserat om produkter, eftersom de såg att efterfrågan på information om deras produkter ökade så mycket. Och intresset har verkligen ökat. Skönhetsrelaterade Youtube-klipp står för 62 procent av tittandet bland kvinnor mellan 18 och 34 år och sminkvideos på Youtube hade 62,5 miljarder visningar förra året.

Kicki Norman tror att sminkintresset har blivit stort eftersom det passar så bra i sociala medier, det är visuellt och handlar till stor del om färg och form. Det är också relativt billigt att köpa smink.

– Man har råd att experimentera. Även om du köper dyr makeup, som ett Diorläppstift som kostar några hundralappar, är det ändå bara några hundralappar.


Kicki Norman har själv aldrig tyckt att smink är fånigt och hon tror inte heller att någon skulle våga säga så till henne.

– Det skulle bli en väldigt kort konversion och en kort vänskap. Jag är väldigt seriös med mitt jobb och utstrålar det. När jag presenterar det jag gör förstår folk att det är på allvar. Det är inte hjärnkirurgi, men det är inte heller bara att smeta på en mascara.

Eftersom smink har ansetts ytligt har ett intresse för smink inte varit helt accepterat, särskilt inte bland feminister. En orsak är att kvinnor i alla tider har fått sitt värde bestämt efter hur de ser ut, medan män bedömts utefter sina prestationer. Vissa menar att ett intresse för smink förstärker den här uppdelningen.

I våras ägnade Svt-programmet ”Edit” en hel vecka åt temat ”sminkets makt”. De undrade om vi ska se på sminkboomen som stärkande för kvinnor, en hobby eller som ännu en utseendefixering. Ett intresse för smink och beauty kan såklart vara alla tre, men fler börjar se det som en stärkande grej.



Det måste inte alltid ligga en konflikt i allting som en feminist gör.

Kicki Norman berättar att skådespelaren Shima Niavarani, en av Daisy beautys omslagspersoner, anser att det finns ett systerskap i skönhetsritualer. En annan av deras omslagsmodeller, feministen och beautybloggaren Kakan Hermansson, berättade att hon ser skönhetssalonger och spa:n som kvinnoseparatistiska utrymmen. Ställen där man får vara kvinna med andra kvinnor och prata med kvinnor utan att en man lägger sig. De feminister som tror att man bara vill tillfredsställa det manliga ögat när man sminkar sig har fel, menar Kicki.

– De tror att det handlar om att se bättre ut enligt någon slags norm. Det kan det göra, men det kan också bara vara ett sätt att uttrycka sig.


Annahita Yazdi blir trött när folk säger att man går ”patriarkatets ärenden” om man har läppstift eller högklackat på sig. Hon är själv feminist och ser ingen motsättning i det och hennes intresse för skönhet.

– Det måste inte alltid ligga en konflikt i allting som en feminist gör. Ibland kanske jag vill ha en foundation för att jag vill jämna ut hudtonen eller mascara för att se piggare ut. Det är inte alltid ett statement, menar hon.

De redan invigda vet att det går alldeles utmärkt att vara feminist och gilla smink. De vet också att ett skönhetsintresse handlar om mer än den senaste färgen på ett läppstift.

Kicki Norman förklarar att smink handlar lika mycket om det inre som det yttre. Hon ser det som ett specialintresse och ett sätt att må bra och njuta. Hon blir glad av det, men hon tycker också att skönhet är ett sätt att visa vem man är. Framförallt handlar det om mycket mer än fåfänga.

– Den som inte förstår det är det synd om. Den missar massor i livet.

Foto Thinkstock, Privat