Annons
 

#12daysofFashion, dag 10 – Mirja Rosendahl: ”Jag skulle aldrig göra bootcutjeans för män”

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

12days-dag-10

Dagens modetalang är Mirja Rosendahl vars märke har samma namn. Hon gör coola och funktionella plagg för män, som gillas lika mycket av kvinnor.

Hur gammal var du när ditt intresse för mode började?
– Jag började rita och designa kläder redan i högstadiet. Jag flyttade när jag var 15 från Arjeplog till Umeå för att läsa på designprogrammet med inriktning på kläddesign. Efter studenten flyttade jag vidare till London där jag studerade i fyra år på Instituto Marangoni. Jag bestämde mig för att fokusera på herrkläder efter en sommarpraktik hos herrklädesdesigner Patrik Ervell i New York. Efter studenten från Marangoni har jag även jobbat för både Christopher Kane och Christiopher Shannon i London innan jag startade mitt eget märke.

Annons

Jag tolkar din design som unisex, eller är det renodlade herrkollektioner?
– Det är renodlade herrkollektioner som är skräddade för män. Men efter en hel del intresse från damtidningar och kvinnor som var intresserade av att köpa plaggen, så har jag även skapat en liten sidokollektion av T-shirts och sweatshirts för kvinnor. De är designade från samma inspirationskälla som herrkollektionerna och se ut lite som om du lånat din pojkväns tröjor, men skräddade så at de sitter snyggt på kvinnor. Dessa säljs internationellt från Farfetch.

Dina plagg har redan hunnit fronta omslag på prestigefyllda magasin som ryska Vogue och i-D Magazine. Wow! Hur kom det sig? 
– Stylisten Sara Richardson stylade ett cover shoot med mina skjortor för i-D efter att hon sett mina kläder, hon bad mig sen att skapa skräddarsydda plagg för ryska Vogue och även i-D. Det var jättekul att jobba för henne och att se ina plagg fotograferade av Hedi Slimane.

Vilken sorts plagg skulle du aldrig göra? 
– Bootcutjeans för män.

Vem ser du helst bära din design?
– Män som inte tar sig själv för seriöst.

Vilka har varit dina största motgångar samt framgångar hittills?
– Att få mitt märke erkänt i Sverige som finalist i Swedish Fashion Talents är självklart en stor framgång! Och i februari öppnade hiphopartisten Drake sin Europaturné klädd i en av mina jackor, vilket också var jättekul, speciellt eftersom mina kollektioner är inspirerade  av musikkultur. Men såklart är det svårt, att jonglera alla ansvar som designer och chef för mitt företag har varit krävande men givande.

Vilka udda ställen brukar du finna inspiration ifrån? 
– Jag gillar att blanda oväntade inspirationskällor för mina kollektioner. Min höst/vinterkollektion för 2013 var exempelvis inspirerad av filmen Rocky samt gamla bilder av designern Yves Saint Laurents tid i Marocco under 70-talet.

Beskriv din design med tre ord.
– Upprorisk, modern och nostalgisk.

Av Charlotta Flinkenberg

Mirja