Annons
 

Här är fem anledningar att älska jordnötssmör

Från utskällt pålägg till fitnessfavorit. Synen på jordnötssmör har verkligen fått ett lyft de senaste åren. Med all rätt. Här är några fördelar med nöten of the moment.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Jordnötter innehåller mycket protein

Jordnötter är ovanligt rika på protein, en näve (30 gram) innehåller ungefär 8,1 gram protein. Det är dock inte fullvärdigt protein (liksom de flesta baljväxter). Mjölkprodukter kompletterar.

Annons

Läs även: Den här ”lasagnen” med jordnötssmör och grädde KAN vara världens galnaste dessert

Och mycket magnesium

Jordnötter är en god källa till magnesium, ett ämne som gör ett viktigt jobb i din kropp.
– Magnesium ingår i flera hundra olika reaktioner i kroppen. Om du har en brist upplever du en sänkning av allmäntillståndet. Du kan till exempel bli trött, känna dig utmattad vid träning och få en sämre återhämtningsförmåga. Nervsystemet är också beroende av magnesium. Magnesium behövs för en normalt fungerande tankeverksamhet, förklarar Emanuel Widmark, nutritionist.
Forskning har bland annat visat att magnesium kan skydda mot eller minska risken för cancer, förhöjt blodtryck, depression, diabetes typ 2, benskörhet och hjärt-kärlsjukdomar.

Gilla Baaam på Facebook

De är rika folsyra på också

En viktig nyckelspelare när vi snackar fertilitet hos både kvinnor och män. Livmedelsverket rekommenderar att alla kvinnor tillskott av folsyra i samband med graviditet. Grönsaker (och jordnötter!) är bra källor till folsyra, eller folat som det också kallas.
Det är ett form av B-vitamin som bland annat är nödvändigt för att bilda röda blodkroppar och nya celler.

Och de är en bra källa till järn

Brist på järn är väldigt vanligt, i synnerhet bland kvinnor som har mens. Om du dessutom är vegetarian kan det vara klokt att hålla koll på ditt järnvärde, eftersom just animaliska livsmedel är rika på järn. Men även jordnötter är en bra källa.

De är dessutom fiberrika. Och de innehåller gott om E-vitamin.

E-vitamin är en kraftfull antioxidant som bland annat skyddar kroppens celler, vilket i sin tur skyddar mot sjukdomar och annat tråkigt. Ja, som förtida åldrande till exempel.


Tips! Köp ekologiskt jordnötssmör. Gott på mackan, i smoothien, på bananpannkakorna eller i yoghurten – för att inte tala om i en fräsch ascaibowl. Mums! Gillar du inte jordnötssmör? Blanda nötter i din gröt, yoghurt eller ät som de är. Perfekt mellanmål!

Foto: Thinkstock