Annons
 

Mår alla bättre av att äta mindre gluten?

Är det verkligen fördelaktigt för alla människor att avstå från gluten? Och vad bör man tänka på om man äter en glutenfri diet? Det svarar näringsfysiologen Emanuel Widmark på.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

FRÅGA: ”Senaste tiden har många sagt till mig att jag borde dra ner på gluten i kosten, att gluten kan vara negativt även för oss som inte är intoleranta. Jag har till exempel testat pasta på majs och det är jätteäckligt. Jag tränar och äter allsidigt. Är gluten en potentiell hälsorisk, bara det att forskning ännu saknas?”
Anna

Annons
Emanuel-Widmark

Emanuel Widmark, nutritionist.

Nutritionisten Emanuel Widmark svarar:

– Nej, alla mår inte bättre av att skippa gluten. Med undantag av de få procent som har en intolerans eller är känsliga mot glutenprotein så har vår kropp inga problem att bryta ned detta protein (gluten) med de enzymer som finns i vår mag-tarmkanal.

Hos personer med glutenintolerans (celiaki) så har immunförsvaret bildat antikroppar mot en specifik del av glutenproteinet vilket leder till skador på tarmen och smärta när de fått i sig gluten från kosten. Men det finns ingen anledning för personer som inte har celiaki att utesluta veteprodukter. Allt är såklart dosrelaterat och vem som helst kan få symptom av ”för mycket” av vad som helst.

Sädesslag som innehåller gluten är ofta bra källor till fiber, järn och folat.

Om du har problem med magen så bör du kolla upp det och ta reda på vad som är den bakomliggande orsaken. Många kan reagera på veteprodukter utan att vara intoleranta om de har en irriterad eller inflammerad tarm. Det är inte vetets eller glutenets ”fel”, det kan vara en rad olika anledningar till en inflammerad tarm.

Det finns idag ingen vetenskaplig evidens för att vi ska utesluta gluten ur vår dagliga kost om vi inte har en diagnostiserad intolerans för gluten.

Sädesslag som innehåller gluten är ofta bra källor till fiber, järn och folat. De som av medicinska skäl äter en glutenfri kost behöver därför tänka på att få i sig dessa ämnen från andra livsmedel där bra alternativ till sädesslagen är till exempel quinoa, råris, potatis, ev. havre, majs med mera.

Foto: IBL


Läs mer
Experten: ”Därför ska du INTE äta glutenfritt”
Fyra skäl till att du visst ska äta pasta
8 tips på enkla glutenfria rätter
Recept: 7 varianter av en glutenfri frukost