Annons
 

Gå dig i form – så många steg krävs per dag

Promenader är ett enkelt och lättillgängligt sätt att träna på, men hur långt behöver du egentligen gå för att det ska göra skillnad? Baaam reder ut.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

10 000 steg. Så många steg rekommenderar forskare att du borde gå varje dag för att hålla din kropp i trim. Att införskaffa en stegräknare eller ladda ner en app med stegräknare är alltså att rekommendera om du vill gå dig i form.

Annons

Men hur långt är då 10 000 steg? Alla går vi olika långa steg men man brukar säga att det är cirka 6-7 kilometer. Det kan tyckas långt att börja med om du bara är van att gå 3000 steg om dagen. Men utmana då din partner, kollega eller vän och ha nya mål för varje vecka. Först 5000 steg, sedan 7000 och så vidare tills ni gått upp till 10 000 steg. När ni är uppe vid ert mål kan ni räkna med at förbränna 450 kalorier om dagen.

Dessutom har en studie från University of Utah School of Medicine visat att du enbart behöver promenera sammanlagt trettio minuter om dagen för att hålla dig frisk och minska risken för att dö i förtid. I studien minskade de personer som reste sig och gick två minuter varje timme (alltså 30 minuter sammanlagt) risken att dö med hela 33 procent.

Men om du är ute efter att gå ner i vikt rekommenderar experter att du bör gå 10 000-15 000 steg per dag. Här ger vi dig lite tips och råd på hur du når ditt mål.


Så maxar du förbränningen

Gå i backar
Du tvingas då använda andra muskler än om du går på plan yta, du måste jobba mer med armarna och anstränga hela kroppen.

Gå med stavar
Forskare vid Cooper Institute i Dallas upptäckte att genom att använda stavar när du promenerar ökar du automatiskt förbränningen med 20 procent.

Gå i intervaller
Växla mellan att gå i normalt promenadtempo och att gå så fort du kan utan att jogga. Hjärtat får jobba och du får upp pulsen. Intervallträning i alla slag har visat sig bränna mer fett, enligt forskning.

Gå i trappor
Gör trapporna till ett eget träningspass. Ta vartannat steg, gå med höga knän, gör utfall. Gå upp och ner flera gånger. En riktig pulshöjare!


Detta underlättar:
# Ett par bekväma skor med bra dämpning.
# En stegräknare.
# En reflexväst så att du inte begränsas av att det blir mörkt.
# Ett par stavar.
# Ett sällskap så att du slipper gå själv när det är mörkt, som sporrar dig och som du kan nå dina mål ihop med.

Kom ihåg:
1 timmes långsam promenad bränner runt 250 kalorier. 1 timmes powerwalk, där du får upp pulsen ordentligt, bränner runt 450 kalorier. Investera i den sistnämnda om du vill gå ner i vikt. Du förlorar ingen tid trots att du förbränner mer!

Fördelar med promenader

# Det är en skonsam träningsform med låg skaderisk.
# Det är socialt, du kan passa på att prata med en vän som du inte sett på ett tag och träna – samtidigt!
# Lättanpassat. Du kan gå när som helst på dygnet och under så lång tid som passar dig bäst.
# Din kropp bildar endorfiner och gör dig på bättre humör
# Budgetvänligt. Du behöver egentligen bara kläder och skor.
# Du får en ökad: ämnesomsättning, kondition, immunförsvar och energi.

Foto: IBL, Shutterstock