Så ska du träna för ökad sexlust

Träning kan göra under för sexlusten – blodcirkulationen ökar och endorfinerna flyger. Men all träning är inte likvärdig, en viss träningsform är mer effektiv för att öka sexlusten.

Tidigare studier visar att all motion är bra för sexlusten. Endorfinerna bubblar, blodcirkulationen ökar och du blir mer bekväm i din kropp.

Läs mer: Det här ska du säga under sex – om du vill njuta mer

Men det finns faktiskt en viss träningsform som visat sig vara extra effektiv för ökad sexlust – styrketräning. Gynekologen Mary Claire Haver säger till det amerikanska magasinet Shape att det som gör styrketräning så bra är att halten av testosteron ökar när vi tränar tungt. Hormonet är en nyckel till sexuell upphetsning hos både kvinnor och män, och det är även viktigt för att bygga muskler.

– Vår kropp skapar en spännande cocktail av hormoner när vi tränar. Det inkluderar adrenalin, endorfiner och testosteron, som alla får en boost av motion, säger Mary Claire Haver.

Styrketräning ökar nivåerna av testosteron mer än konditionsträning, som till exempel löpning, gör.

– Vi tror att de högre nivåerna av testosteron är det som triggar en ökad sexlust, säger hon.

Så hur utnyttjar du det här på bästa sätt? Jo, enligt Mary är den bästa tiden att ta vara på endorfinerna precis efter träningen.

– Bästa tiden att ha sex är precis efter träningen, då är nivåerna av testosteron och endorfiner som högst. Det håller i sig under dagen, men höjdpunkten är inom den första timmen efter träningen, säger hon.

Läs även:
Relationsexperten: ”Därför funkar de 36 kärleksfrågorna”
Åtta vanliga sexmyter (som vi slår hål på!)
Träningen som får dig att njuta mindre av sex

Foto: Thinkstock