Annons
 

Rookies hjälper Rookies

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Drakenberg Sjölin + Billy and I

Svenska Moderådet har för andra året i rad genomfört ett samarbete kallat ”Rookies hjälper Rookies” med Berghs School of Communication. Målet är att ge en alternativ tolkning till tolv nya, svenska modevarumärken.

Annons

Under fem veckor har elever från Berghs jobbat tillsammans med årets tolv Rookies för att ge deras varumärken en vassare profil och ett unikt visuellt uttryck. Budskap, kärnvärden och målgrupper har mejslats fram för att ge varumärket det lilla extra.

Under en helg i januari samlades fotografer, stylister och modeller i en studio för att föreviga resultaten av elevernas arbete.

– Det blev verkligen jättefint, de har lyckats fånga en känsla som vi är ute efter, säger Rookies-designern Emma Vintäng, en av skaparna bakom märket Billy and I.

Under Stockholm Fashion Week 15-19 februari kommer fem av de tolv bidragen att nomineras till finalen som avgörs under höstens modvecka i augusti.

Elevsamarbetena ställs ut på galleri So Stockholm den 19-21 februari.

Ida Pyk och Heart of Lovikka har chanse att bli årets Rookies.

Av: Rose-Marie Söderlund Foto: Jörgen Brennicke, Anders Lindén, Viktor Gårdsäter, John Gripenholm