Baaam lägger ner.

Viktig journalistik och en stark röst för kvinnor – här är best of Baaam

Det är med sorg i hjärtat som vi måste meddela att Baaam läggs ner våren 2022, fem år efter starten. Här är ett axplock av vårt mest episka innehåll genom åren – häng med på en sista nostalgitripp!

P.S Baaams Facebook-sida blir kvar och byter namn till ELLE Nöje!

Efter fem år lägger Baaam ner på grund av bristande lönsamhet. Det gör även tidningen Frida, som liksom Baaam ägs av Aller media. Så här säger Cia Jansson, ansvarig utgivare för Baaam och Frida, samt Head of Lifestyle Brands på Aller media.

– Såväl Baaam som Frida har de senaste åren gjorts av en liten och fantastiskt engagerad och kompetent redaktion. Samtidigt ser vi att våra digitala varumärken behöver ännu större räckvidd, starkare kännedom och massor av kvalitetsinnehåll för att vara lönsamma. Där har andra varumärken kommit längre. Vi har valt att avveckla Baaam och Frida dels för att satsa ännu mer på större varumärken, men också på vår stora influenceraffär där vi ser att vi når den unga målgruppen framgångsrikt.


Utmanade de traditionella tjejtidningarna

Baaam bildades 2017 med målet att utmana de traditionella tjejtidningarna. Under de knappa fem år som Baaam existerat har läsarna fått ta del av viktig journalistik som sällan görs specifikt för målgruppen unga kvinnor. Bland annat har vi på Baaam skrivit om nyheter kring jämställdhet, rasism, klimat och hbtqi-frågor vilket har blandats upp med mer lättsamma artiklar om bland annat populärkultur och mode.

Tillsammans med våra läsare har vi tagit oss igenom ett par regeringskriser, en pandemi, #metoo, Black Lives Matter och mycket mer. Men nu är det dags för oss på redaktionen att säga tack och hej då, vilket är med sorg i hjärtat men med massor av stolthet.

Flerfaldigt nominerade till journalistpris

Baaam har blivit nominerad på Tidskriftsgalan som Årets digitala tidskrift populärpress och Årets grepp två gånger vardera. Och bara sex månader efter starten nominerades Baaam även i den internationella tävlingen Digiday Publishing Awards Europe för Best New Vertical/Brand.

En av anledningarna till nomineringarna var folkbildningskampanjen Menssplaining. Som en del av kampanjen skapades en öppen bildbank med realistiska mensbilder, framtagna av Baaams Unni Zetterling. Vi skrev även om endometrios, PMS, mensskydd kopplat till fattigdom och andra mensrelaterade men underbevakade frågor – och så startades Menspodden. Allt för att "splaina mensen", som dåvarande chefredaktör Jennie Sandberg uttryckte det.

Mens i menskopp.

En av mensbilderna som togs fram under kampanjen Menssplaining. Foto: Unni Zetterling

Under valet 2018 samarbetade Baaam med Svenska dagbladet för att bevaka unga kvinnors hjärtefrågor, bland annat bostadskrisen, klimatet och den psykiska ohälsan. Även denna granskning nominerades till Årets grepp på Tidskriftsgalan.

Men Baaam har även gjort många andra uppmärksammade granskningar, publicistiska grepp och kampanjer genom åren. Här är ett axplock:

  • Kampanjen #Prataomabort för att minska tabu och skambeläggning kring abort.
  • Greppet Månadens Baaambrud där en kvinna i månaden uppmärksammas och hyllas för något hon gjort eller sagt.
  • Granskningen av vestibulitvården i samarbete med Aftonbladet, som kastade ljus på en underrapporterad kvinnosjukdom.
  • Kampanjen #nailalönen som tog upp löneklyftan mellan män och kvinnor.
  • Granskningen av Uppsalas ätstörningsvård i samarbete med SVT.
  • Kampanjen First lady som lyfte viktiga kvinnor som blivit förbisedda i historieskrivningen.
  • Greppet Baaam recap som förklarade alltifrån krångliga politiska frågor och regeringskriser till metoo och populärkulturella företeelser.
  • Kampanjen Vi jobbar på det om kvinnor som arbetar i mansdominerade branscher.
  • Greppet Kvinnor som lyst upp, där vi årligen på Luciadagen lyfter årets viktigaste kvinnogärningar i Sverige.
  • Artikelserien Min bostadskris som tog upp den omöjliga situationen som ung på bostadsmarknaden.

Men lika mycket som det har varit Baaams uppgift att folkbilda har det varit Baaams uppgift att underhålla. Och det har vi gjort genom memes, humorartiklar, videor med såväl Veckans snackisar som månadens streamingtips – och inte minst genom att låta våra lättskrämda redaktörer prova spökhus och bergochdalbanor på Gröna lund.

Miljontals läsningar varje månad

Varje månad har vi på Baaam blivit lästa miljontals gånger av våra läsare via vår sajt och våra otroliga bloggare och profiler – Asabea Britton, Hanna Persson, Flora Wiström, Aysha Jones, Frida Lund, Fia Anderberg, Ellinor Bjurström, Jessica Hallbäck och Henrietta Fromholtz för att bara nämna några. Vi har haft otroligt engagerade följare på Instagram och Facebook som har peppat oss – men som också har ställt höga krav, utbildat oss och gett oss viktig kritik när vi har hamnat snett.

Utan er – inget Baaam.

Tack för allt!

Redaktionen

P.S! Baaams Facebook-sida blir kvar och byter namn till ELLE Nöje. Där kommer du kunna fortsätta läsa och ta del av det bästa nöjesinnehållet, roliga quiz och härlig 90- och 00-tals nostalgi från vår systersajt ELLE.

1:34

Efter reklamen: Baaam testar: Gröna Lunds nya berg- och dalbana Monster

(1:34)

Slå på ljud
Relaterade artiklar
Baaam tröttnade på dåliga mensbilder – skänker egna till bildbyråer
Baaams kampanj Menssplaining kan vinna stort journalistpris